ROTFYLLING

Rotfyllinger

Tann fyllinger er en av de mest populære metodene å erstate manglende tannsubstans. Mann kan miste tannsubstans på grunn av karies (også kjent som tannråte eller hull). Tannråte er en bakteriesykdom som utvikler på grunn av syreangrep fra gjæring i karbohydrater. En fylling kan variere ganske mye i størrelse avhengig av hvor mye tannsubstans er ødelagt, og på grunn av dette og hvor komplisert arbeidet er, kan behandlings prisen også variere. Det mest brukte fyllingsmaterialet er kompositt. Kompositten kommer i mange forskjellige farger som tilsvarer forskjellige tannfarger og dette gjør det mulig å lage estetisk pene restorasjoner.

Behandlingsprosessen:

Tannlegen din fjerner ødelagt tannsubstans (med bor) og rengjør tannen før fyllingen legges inn med dental lim (bonding agent). Kompositten (fyllingsmaterialet) er myk når den settes på plass, og blir hard ved bruk av et sterkt blått lys. Etter polering av fyllingen vil tannen se ut som resten av tennene dine. Bruk av lokalbedøvelse gjør hele prosessen smertefritt.

Når trenger du fylling?

Det kan være flere ulike årsaker til at du krever en fylling. Mest sannsynligvis skyldes det:

• Hull i tannen (pga. karies, dype riller i tyggeflaten, eller dårlig emalje)
    • Skadet/brukket tann
    • Misfarget tann
    • Manglede tann

Det er best å behandle hull fortest mulig for å unngå større skader. Store skader kan ikke alltid bli behandlet med fyllinger, og kan kreve en mer inngripende behandling som innlegg og krone. Dersom bakteriene og skaden rekker tann-nerven er rotbehandling nødvendig i tillegg. Årlig undersøkelser lar oss se mulige tannskader og hull før de blir verre og før de fører til tannpine og andre problemer. Derfor er det alltid lurt å besøke tannlegen regelmessig for å unngå store og kostbare behandlinger.

Trenger du time? Vi har kort ventetid

åpningstider

Man-Fre: 09-18
Lør-Søn: Etter Avtale

E-Post

tannlegemortensrud
@gmail.com

TELEFON

Ring oss
+47 21 68 68 60

Vi ønsker all et hyggelig besøk hos oss! Vi tar imot nye pasienter, både akutt og vanlige. Husk at vi har flere avdelinger i Oslo. Alle er velkommen!

Adresse: Holmlia Senter vei 1B, 1255 Oslo

Adresse: Kongens gate 15, 0153 Oslo